menejment.uz
Mavzu: Rahbarning boshqaruv va shaxsiy samaradorligini rivojlantirish yoʻllari.

Mavzu:  Rahbarning boshqaruv va shaxsiy samaradorligini rivojlantirish yoʻllari

          Dunyoda ijtimoiy va ta’lim sohalarining innovatsion rivojlanishi ijodiy fikrlash va yetakchilik salohiyatiga ega boshqaruv xodimlariga bo’lgan ehtiyojni yanada oshirdi. Shu munosabat bilan BMT Bosh Assambleyasining 2030 yillik yubiley sessiyasida qabul qilingan 70 yilga mo’ljallangan barqaror rivojlanish maqsadlari (SDG) ta’limning barcha sohalarida inson resurslarini rivojlantirishning sinergik ta’sirini, kasbiy qiziqishlar va ehtiyojlarga yo’naltirilgan ta’lim dasturlarini shakllantirishni aniqladi. Dunyo bo’ylab boshqaruv kadrlarini tayyorlash va qayta tayyorlashning innovatsion modellarini ishlab chiqish va joriy etish, ta’lim menejerlarining etakchilik va boshqaruv vakolatlarini rivojlantirish bo’yicha tadqiqotlar olib borilmoqda.

Evropa universitetlari assotsiatsiyasi (EUA), Oliy ta’lim sifatini ta’minlash bo’yicha Evropa tarmog’i (EAQA) kabi tashkilotlarda inson resurslarini rivojlantirish infratuzilmasini takomillashtirish, zamonaviy axborotkommunikatsiya texnologiyalari orqali etakchilik vakolatlarini rivojlantirish va baholash uchun yaxlit platformalarni yaratish. tarkibni, shaklni, usullarni va vositalarni takomillashtirishga alohida e’tibor beriladi. Mamlakatimizda oliy ta’lim muassasalarining boshqaruv ko’nikmalari va yetakchilik salohiyatini rivojlantirish ta’lim sifatini oshirish, ilmiy va innovatsion faoliyatni samarali tashkil etishda muhim o’rin tutadi. Oliy ta’lim tizimida o’qituvchilarni tayyorlash, qayta tayyorlash, malakasini oshirish, ilmiy va innovatsion faoliyatini rivojlantirish bo’yicha ishlarni mazmunli va maqsadli tashkil etish bo’yicha taklif va tavsiyalar ishlab chiqishning ustuvor yo’nalishlari belgilab olindi. Ushbu vazifalarni bajarish oliy ta’lim sifatini ta’minlash uchun uzluksiz malaka oshirish jarayonini amalga oshirishni, integratsiyalashgan axborotni takomillashtirishni va innovatsion yondashuvlar asosida boshqaruv kompetentsiyasini rivojlantirishni uslubiy ta’minlashni talab qiladi O’zbekiston Respublikasi

Prezidentining 2017-yil 7-fevraldagi “O’zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo’yicha Harakatlar strategiyasi to’g’risida”gi PF-4947-son Farmoni, apreldagi “Oliy ta’lim tizimini yanada rivojlantirish choratadbirlari to’g’risida”gi PQ2909-son qarori. 2017-yil, 2019-yil 27-avgustdagi PF5789-son “Oliy ta’lim muassasalarining rahbar va pedagog kadrlarining uzluksiz malakasini oshirish tizimini joriy etish to’g’risida”gi qarori, 2019-yil 8-oktabrdagi “Konsepsiyani tasdiqlash to’g’risida”gi PF-5847-son qarori. Oʻzbekiston Respublikasi oliy taʼlim tizimini 2030-yilgacha rivojlantirish toʻgʻrisida”gi qarori hamda ushbu faoliyat bilan bogʻliq boshqa normativ-huquqiy hujjatlarda belgilangan vazifalarni amalga oshirish.

Dunyoda ijtimoiy va ta’lim sohalarining innovatsion rivojlanishi ijodiy fikrlash va yetakchilik salohiyatiga ega boshqaruv xodimlariga bo’lgan ehtiyojni yanada oshirdi. Shu munosabat bilan BMT Bosh Assambleyasining 2030 yillik yubiley sessiyasida qabul qilingan 70 yilga mo’ljallangan barqaror rivojlanish maqsadlari (SDG) ta’limning barcha sohalarida inson resurslarini rivojlantirishning sinergik ta’sirini, kasbiy qiziqishlar va ehtiyojlarga yo’naltirilgan ta’lim dasturlarini shakllantirishni aniqladi. Dunyo bo’ylab boshqaruv kadrlarini tayyorlash va qayta tayyorlashning innovatsion modellarini ishlab chiqish va joriy etish, ta’lim menejerlarining etakchilik va boshqaruv vakolatlarini rivojlantirish bo’yicha tadqiqotlar olib borilmoqda. Evropa universitetlari assotsiatsiyasi (EUA), Oliy ta’lim sifatini ta’minlash bo’yicha Evropa tarmog’i (EAQA) kabi tashkilotlarda inson resurslarini rivojlantirish infratuzilmasini takomillashtirish, zamonaviy axborotkommunikatsiya texnologiyalari orqali etakchilik vakolatlarini rivojlantirish va baholash uchun yaxlit platformalarni yaratish. tarkibni, shaklni, usullarni va vositalarni takomillashtirishga alohida e’tibor beriladi. Mamlakatimizda oliy ta’lim muassasalarining boshqaruv ko’nikmalari va yetakchilik salohiyatini rivojlantirish ta’lim sifatini oshirish, ilmiy va innovatsion faoliyatni samarali tashkil etishda muhim o’rin tutadi. Oliy ta’lim tizimida o’qituvchilarni tayyorlash, qayta tayyorlash, malakasini oshirish, ilmiy va innovatsion faoliyatini rivojlantirish bo’yicha ishlarni mazmunli va maqsadli tashkil etish bo’yicha taklif va tavsiyalar ishlab chiqishning ustuvor yo’nalishlari belgilab olindi. Ushbu vazifalarni bajarish oliy ta’lim sifatini ta’minlash uchun uzluksiz malaka oshirish jarayonini amalga oshirishni, integratsiyalashgan axborotni takomillashtirishni va innovatsion yondashuvlar asosida boshqaruv kompetentsiyasini rivojlantirishni uslubiy ta’minlashni talab qiladi O’zbekiston Respublikasi    

Prezidentining 2017-yil 7-fevraldagi “O’zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo’yicha Harakatlar strategiyasi to’g’risida”gi PF-4947-son Farmoni, apreldagi “Oliy ta’lim tizimini yanada rivojlantirish choratadbirlari to’g’risida”gi PQ2909-son qarori. 2017-yil, 2019-yil 27-avgustdagi PF5789-son “Oliy ta’lim muassasalarining rahbar va pedagog kadrlarining uzluksiz malakasini oshirish tizimini joriy etish to’g’risida”gi qarori, 2019-yil 8-oktabrdagi

“Konsepsiyani tasdiqlash to’g’risida”gi PF-5847-son qarori. Oʻzbekiston Respublikasi oliy taʼlim tizimini 2030-yilgacha rivojlantirish toʻgʻrisida”gi qarori hamda ushbu faoliyat bilan bogʻliq boshqa normativ-huquqiy hujjatlarda belgilangan vazifalarni amalga oshirish.

Xodimlar  motivatsiyasini  boshqarish  mavzusi  yuzasidan  o’tkazilgan  tahlil o’zgalarni  motivatsiyalash  masalasiga  bag’ishlandi.  Ammo,  boshqaruv psixologiyasida  o’z-o’zini  motivatsiyalash  degan  ibora  ham  borki,  u  ko’proq  o’z faoliyatini  yanada  takomillashtirish  ustida  ishlayotgan  turli  bo’g’in  rahbar  va xodimlarga tegishli. Rahbar  faoliyatida  shunday  holatlar  ham  bo’ladiki,  qachonki  u  biron mansabni egallab asta-sekin ishga qiziqishini yo’qota boshlaydi, hatto lavozimiga ham sovuqqonlik bilan qarab, uni saqlab qolish uchun kurashmaydi. Bu holatning sababi  turlicha  bo’lishi  mumkin.  Quyida  shu  sabablardan  bir  nechtasi  sanab o’tiladi va shu holatni ijobiy tomonga o’zgartirish yuzasidan tavsiyalar beriladi.

Rahbarning  o’z  ishiga  qiziqishi  so’nishining  sabablaridan  biri  –  bir lavozimda  uzoq  vaqt  qolib  ketishdir.  Rahbarda  mehnat  motivatsiyasini susaytiruvchi  omillardan  yana  biri  uning  salomatligi,  aniqro g’i  turli  kasalliklarga duchor bo’lishidir. Oilaviy muhitdagi inqirozli holatlar ham rahbarni asosiy ishidan chalg’itadi  va  mehnatga  bo’lgan  shijoatini  susaytiradi.  Mehnat  jamoasi a’zolarining  rahbarga  qarshi  turishlari  guruhni  boshqarishdan  ko’ngil  sovushiga olib keladi.

Sanab  o’tilgan  omillar  (albatta,  bu  qatorni  yanada  davom  ettirish  mumkin edi)  ta’siriga  berilmaslik  ko’p  jihatdan  rahbarning  o’zini  boshqarish  qobiliyatiga bog’liq  va  psixologik  mohiyatga  ega  ba’zi  bir  tadbirlarni  q o’llash  asosida  inson o’z-o’zini motivatsiyalab, mehnat faoliyatiga bo’lgan shijoatini yanada kuchaytirib turishi mumkin.

Tashkilotdagi xodimlar va rahbar motivatsiyasini ta’minlab turishning asosiy shartlari jamoadagi mehnatni tashkil etish masalalariga kelib taqaladi. Tashkilotda to’g’ri yo’lga qo’yilgan kadrlar siyosati qator sohalarni hisobga olishi lozimki, bu yo’nalishdagi  faollik  nafaqat  tashqi  motivatsiya,  balki  rahbarning  o’z-o’zini motivatsiyalash omilidir. Bular qatoriga olimlar quyidagilarni kiritadilar:

(1) Xodimlarning bir lavozimda ishlayotganligini muntazam tekshirib borish va  xodimni  taxminan  5–7 yillarda  lavozimda  o’zgartirish  (bu  esa  albatta  birpog’ona  yuqoriga  kutarishgina  emas,  balki  shu  lavozimga  yaqin,  ya’ni  o’xshash bo’limlar  yoki  kasblar  bo’yicha  gorizontal  yo’nalishdagi  o’zgartirishlarni  ham nazarda tutadi).

(2) Ish mazmuni va uning doirasini yanada kengaytirib borish

(3) Tashkilot tizimini faollik bilan rejalashtirish, maqsadlarni yanada aniqlab borish hamda tashkiliy tadbirlarning turli-tumanligini ta’minlash

(4) Tashkilot  miqyosidagi  ta’lim,  malaka  oshirish,  ijodiy  yondashuv qadriyatlarini faollashtirish

(5) Tashkilotdagi  o’zaro  munosabatlarning  yangi  shakllarini  yaratish  va tatbiq  etish  (masalan,  rahbarning  xodim  bilan  suhbati,  ma’muriyat  va  xodimlar o’rtasidagi  norasmiy  muloqotni  ko’paytirish,  xodimlarning  ish  joylariga  tez-tez tashrif buyurish va shu uchrashuv vaqtida ular bilan mulo qotda bo’lish, tashkiliy masalalarda demokratik tamoyillarga tayanish va shu kabilar).

Tashkilot hayotiga shunday rang-baranglikni qo’shish niyatida bo’lgan rahbarning  o’zi doimo  o’zini o’zi  motivatsiya  qilib boradi. Shuning uchun bu tavsiyalar nafaqat xodimlar, balki rahbar manfaatida ham ishlaydi.

O’z-o’zini  motivatsiyalashning asosiy uslublaridan yana biri  –  iloji boricha o’z  ruhiy  qiyinchiliklari  sababini  tahlil  qilishdir.  Olimlarning  aniqlashicha, insonning  kasb  doirasida  rivojlanishi  uning  yoshi  o’tishi  bilan  alohida xususiyatlarni  taqozo  qilarkan.  Xususan,  ulg’ayishi  bilan  insonning  tashkilot miqyosidagi  roli  o’zgarib,  rivojlanib  borishi  tabiiy  holdir.  Bunga  muvofiq, insonning faol kasbiy hayoti quyidagi yosh ko’rsatkichlarida taalluqli bosqichlarga bo’linishi mumkin:

(1) Kasbiy shakllanishning boshlanishi (tashkilotga kirish, unda  o’z  o’rnini topish) – 20–24 yoshlarda.

(2) O’zini  namoyon  etish,  muvaffaqiyatga  erishish,  tashkilot  tomonilan  tan olinishi – 30 yoshlar atrofida.

(3) Yuksak  kasbiy  mahoratga  yetishish,  o’z  qobiliyatlarini  yanada  kengroq doiraga  tatbiq  etish,  tashkilotda  egallab  turgan  holatini  yanada  mustahkamlash  –taxminan 35–40 yoshlar.

(4) O’z  yutuqlarini, bajargan  ishlarining  ahamiyatini  qayta  baholash, hayot yo’lini  to’g’ri  tanlaganmi  yoki  yo’qmi  haqidagi  shubhalarni  tahlil  etish  – 40–50 yoshlar oralig’ida.

(5) Mohirlik  bosqichi.  Bunda  yuqori  malakali  mutaxassis  diqqat-e’tiborini amkasaba  xodimlariga  yordam  berishga  qaratadi,  o’z  tashkiloti  ravnaqi  haqida qayg’uradi,  boshqaruv  mahoratlarini  namoyish  etadi  –  50 yoshdan  so’ng  va nafaqaga jo’naguncha davom etadi. Boshqaruv nazariyasida uch xil yig’ilishlar farqlanadi:

(1) Ma’lumot to’plashga qaratilgan suhbat. Bu tadbir xodimlar dan hisobot yig’ish  uchungina  o’tkaziladi.  Bunday  tarzdagi  hisobot  yozma  matndan  k o’ra afzalroq bo’lib, rahbar xohlagan vaqtida aniqlashtiruvchi savollar berishi mumkin.

Boshqa  afzallik  shundan  iboratki,  hisobot  berayotgan  xodimni  tinglash  orqali, boshqalar  tashkilotdagi  umumiy  ahvol  haqida  to’la  tasavvurga  ega  bo’la boshlaydilar;

(2) Qaror  qabul  qilish  maqsadidagi  yig’ilish.  Bunda  ma’lum  muammo yuzasidan turli bo’lim mutaxassislarining fikrlarini bir nuqtaga to’plash orqali bahs uyushtiriladi va qaror qabul qilinadi;

(3) Ijodiy  guruh  yig’ilishi. Bunda  yangi  g’oyalarni ishlab  chiqish va ularni ishlab chiqarishga joriy etish haqida fikr alamashinadi.

Ish yuzasidan bo’ladigan yig’ilishlar samarali  uslub bo’lib, ularda tashkilot xayotiga  oid  muhim  boshqaruv  qarorlari  qabul  qilinadi  va  ularni  ijro  etish imkoniyatlari tahlil etadi. Yig’ilishlar samaradorligi asosan korxona boshqaruviga oid  ma’lumotlar  ishlab  chiqish  xajmi  bilan  o’lchanadi.  Shartli  ravishda  shunday deyin mumkin  –  yig’ilishga qadar mavjud bo’lgan ma’lumotlarni majlis so’ngida to’plangan  ma’lumotlarga  nisbati  bajarilgan  ishning  samarasini  ifodalaydi.  Agar ushbu  nisbat  birga  teng  bo’lsa,  bu  yig’ilish  befoyda,  bekorga  vaqt  o’tgan  va  ish uchun  hech  narsa  bermagan  hisoblanadi.  Yig’ilish  shu  paytda  o’z  vazifasini bajargan  hisoblanadiki,  qachonki  unda  hal  etilmagan  ishlarga  oid  muammolar ko’rilsa  va  bir  kishi  uddalay  olmaydigan  masalalar  ustida  mutaxassislar  guruhi bosh qotirsalar. 

Ish  yuzasidan  o’tadigan  yig’ilishda  qatnashuvchilar  aniq  biron  masala yuzasidan to’planishi, ular muhokamadagi masala bo’yicha mutaxassis bo’lishlari lozim.  Ish  yuzasidan  bo’ladigan  yig’ilishda  masala  yuzasidan  malakaga  ega bo’lmagan  ishtirokchilarning  qatnashishlari  maslahat  berilmaydi, chunki  ularning fikrini eshitish va muhokama etishga sarflanadigan vaqt guruh faoliyatini besamara etadi.  Yig’ilishga  tayyorgarlik  odatda  qaror  loyihasini  ishlab  chiqish, ma’lumotlarni  qisqa  bayonnoma  va  diagrammalar  tarzida  yaratish  bilan tugallanadi.  Muammo  yechimining  mavjud  yechimlari  taxmin  tarzida  ishlab chiqiladi.  Odatda  yig’ilish  rahbar  yoki  yordamchilaridan  birining  ma’ruzasidan boshlanadi.  Bu  ma’ruzada  muhokama  etilajak  masala  bo’yicha  hamma ma’lumotlar iloji boricha aniq va lo’nda bayon etilishi, agar masalada noaniqliklar bo’lsa  bunga  ishtirokchilarning  diqqatini  jalb  etish  va  ularni  hal  etish  yo’llari ifodalanishi  lozim.  Yig’ilish  olib  boruvchi  guruh  fikrini  muhokama  etilayotgan masala  doirasida  ushlab  turishi,  aniqlashtiruvchi  savollar  berishi  lozim.  Lider, ayniqsa,  jamoada  axloq  normalari  saqlanishiga  e‟tibor  berishi  va  malakali

mutaxassislar sha’niga biron nojo’ya gap tegib ketmasligiga e’tibor berishi tavsiya etiladi.  Yig’ilishlar  orqali  boshqaruv  qarorlarini  qabul  qilishn ing  asosiy  garovi guruhdagi ijodiylik ruhi bo’lib, bu omilni kuchaytirishning asosiy uslullaridan biri jamoadagi mavjud erkinlik va siquvning yo’qligidir.

Ish  yuzasidan  o’tadigan  yig’ilishlar  boshqaruv  munosabatlari  singari emokratik  yoki  avtokratik  tarzda  bo’lishi  mumkin.  Yig’ilishning  demokratik shakli  rahbarning  kasbiy  va  psixologik  mahorati  xodimlarnikidan  ustun  b o’lgan holatda namoyon bo’ladi. Aynan shunday hholatda rahbar xodimlari bilan yuzaga keladigan  munozarani  mutaxassis  va  tan  olingan  rahbar  sifatida  olib  borishi mumkin.  Avtokratik  shakldagi  yig’ilishda  hamma  narsani  rahbarning  o’zi  hal etadi.  Bunday  tarzda  o’tuvchi  yig’ilishda  xodimlardan  yetarli  darajadagi ma’lumotlarni olish qiyin va guruhning faolligi yakka rahbarning tashabbusi orqali

ifodalanadi,  natijada  oxirgi  qaror  uchun  mas‟uliyat  ham  uning  zimmasiga yuklanadi.  Avtokratlik  guruhni  faollashtiruvchi  uslublar  toifasiga  kirmaydi. Yig’ilish  so’ngidagi  eng  muhim  natija  boshqaruv  qarorlari  va  ularni  amalga oshirish yuzasidan yangi fikrlarga ega bo’lishdir. Lekin yangi g’oya doimo eskisini inkor  etishdir,  bunday  vaziyat  esa  o’z  navbatida  tanqidiy  fikrlarni  keltirib chiqarishi  mumkin.  Shuning  uchun  rahbarning  vazifasi  guruh  oldiga  qo’yilgan maqsadga  muvofiq  ravishda  guruhiy  muhitni  boshqarish,  vaziyatni keskinlashtirmay  maqsad  sari  yo’naltirishdir.  Keskin  vaziyatda,  qarama-qarshi fikrlar  muhitida  qabul  qilingan  qaror  uning  ijrosini  ham  qiyinlashtiradi.  o’rinsiz fikrlarni  muloyim  va  adovat  uyg’otmay  rad  etish  qaror  ijrosida  tomonlarning birgalikdagi harakatini ta’minlash uchun zamin yaratadi.

Boshqaruv  qarorlari  bilan  bog’liq  yig’ilishlarni  yana  bir  toifasi  guruh yordamida  ishlab  chiqilgan  yoki  mavjud  qarorni  amalga  oshirishda  yagona yondashuvni  ishlab  chiqish  bo’lib  hisoblanadi.  Boshqaruv  qarorlarini  amalga oshirishning  bu  bosqichida  dastlab  qarama-qarshi  fikrga  ega  bo’lgan  tomonlarni maqsad sari hamkorlikda ishlashini ta’minlash asosiy maqsad qilib qo’yiladi.

Rahbar  qaror  ijrosini  guruhga  muhokama  uchun  taqdim  etar  ekan,  qarorni amalga  oshirish  bo’yicha  vazifalar  taqsimotini  iloji  boricha  guruh  a’zolari tashabbusi  orqali  amalga  oshirishga  intilishi  lozim.  Ijro  samaradorligining  asosiy garovi  tashabbus  kim  tomonida  bo’lishidadir.  Rahbar  tomonidan  tayinlangan ijroning  kafolati  doimiy  rahbar  nazorati  orqali  ta’minlanadi.  Agar  tashabbus xodimdan chiqsa va o’zi shaxsan vazifa ijrosini qabul qilsa, demak masuliyat ham xodim  bo’ynida  bo’ladi.  Yig’ilishni  aynan  shu  yo’sinda  olib  borish  va xodimlarning mas‟uliyatni  o’zlari qabul qilishlari sharoitini yaratish rahbar oldida turgan  asosiy  vazifadir.  Albatta,  bu  kabi  yi g’ilishlarni  olib  borish  va  boshqarish rahbardan  ma’lum  psixologik  yetuklikni  talab  etadi  va  iloji  boricha  avtokratik ko’nikmalardan  voz  kechishni  taqozo  etadi.  Bunday  yig’ilish  olib  borish texnologiyalaridagi  asosiy  talablardan  biri  –  har  bir  taqsimlanayotgan  vazifani konkret  ijrochi  bilan  bog’lash  va  bu  majburiyatlarni  kog’ozda  qayd  etishdir.  Bu maqsadda  flip-chat  yoki  plastikli  doskalar  qo’l  keladi.  Bu  qaydlarda  ijrochi,  u qabul qilgan vazifa, ijro muddati va qanday natija olinishi k o’rsatilishi lozim. Agar ijro bir necha kishi ishtirokida amalga oshirilsa hamkorlikda b o’ladigan xodim va bo’limlarning  nomlari  ham  belgilab  o’tilishi  maqsadga  muvofiq.  Bunday  tadbir

nafaqat  qaror  ijrosini,  balki  uning  nazoratini  va  zarur  bo’lgan  paytda  kerakli o’zgartirishlar kiritish tadbirlarini ham yengillashtiradi.

Qarorni  ijro  etish  bo’yicha  monitoring  yig’ilishlarini  muntazam  o’tkazibyu borish,  taqdirlash  va  xatolarni  bartaraf  etish  bo’yicha  xulosalar  chiqarish  juda muhimdir. Natijaga erishish yulidagi yig’ilishlar asosiy jihatlaridan biri ishtirokchilarni qay  tarzda  taklif  etishdir.  Muhim  qaror  ishlab  chiqishga  qaratilgan  yig’ilishga ishtirokchilarni  rahbar  kotiba  orqali  telefonda  taklif  etmasligi  lozim.  Bu nday yig’ilishlarga xat yoki maxsus tarzda tayyorlangan yozma taklifnoma orqali xabar berilgani ma’qul


Mavzu bo'yicha testga kirish
Keyingi mavzu: kasbiy rivojlantirish kuni (KRK) va kasbiy rivojlanish soati (KRS) tadbirlarini samarali tashkil etish